quarta-feira, 15 de fevereiro de 2017

Learn Brazilian Portuguese - What is Carnaval and How is it Celebrated?




Carnaval is the biggest popular party in Brazil and we are famous worldwide because of this celebration. Most people are familiar with the samba schools (Escolas de Samba) of Rio de Janeiro, but Carnaval goes way beyond Escolas de Samba and it's celebrated in different ways throughout the country.

The days of Carnaval change every year. Just count 7 weeks before Easter Sunday to know when Carnaval is going to be. There are 3 days of the holiday: Monday, Tuesday, and Wednesday, but most people start celebrating it the weekend before, so it's a 5-day party!

Since we are close to Carnaval and it's such an important aspect of Brazilian culture, I created an activity to help you learn more about it.
Enjoy it!

A) PERGUNTAS (use o seu celular para gravar as suas respostas e depois envie a gravação para suporte@elearningforall.org e corrigirei suas respostas)


  1. Você sabe como o Carnaval é festejado no Brasil?
  2. Você sabe o que é a Quaresma e como o Carnaval está relacionado com a Quaresma?
  3. Como se festeja o Carnaval no seu país?

B) VOCABULÁRIO

Você conhece as palavras/expressões abaixo? Escolha a definição correta para cada uma.
(a) extravasar  (b) detonar tudo  (c) enfiar o pé na jaca  (d) a ideia não pegou

___ Explodir, destruir tudo
___ Cometer excessos, exceder os limites, exagerar na dose. 
___ quando alguma coisa não dá certo, não é aceita
___ Demonstrar, expor ou expressar (sentimentos ou emoções); ultrapassar o que é considerado tolerável; exagerar;


C) VÍDEO
Assista ao vídeo abaixo sobre a origem do Carnaval.

1. O que significa a palavra CARNAVAL?
2. O que o significado da palavra Carnaval tem a ver com a festa do Carnaval?

(ver o vídeo completo do Canal Se Liga Nessa História)

D) LEITURA

Como os brasileiros festejam o Carnaval?


O carnaval chegou ao Brasil em meados do século XVII, sob influência das festas carnavalescas que aconteciam na Europa.
Certos personagens têm origem europeia, mas mesmo assim foram incorporados ao carnaval brasileiro como, por exemplo, rei momo, pierrô, colombina.
A partir desse período, os primeiros blocos carnavalescos, cordões e os famosos cortejos de automóveis (corsos) foram criados, mas só se popularizaram no começo do século XX.
O carnaval tornou-se mais popular no decorrer do século XX e teve um crescimento considerável que ocorreu devido às marchinhas carnavalescas. (No final do texto você encontrará uma atividade com uma marchinha)
A primeira escola de samba foi criada no dia 12 de agosto de 1928, no Rio de Janeiro, e chamava-se “Deixa Falar”, anos depois seu nome foi modificado para Estácio de Sá.
A região nordeste permaneceu com as tradições originais do carnaval de rua, como Recife e Olinda. Já na Bahia o carnaval fugiu da tradição, conta com trios elétricos, embalados por músicas dançantes, em especial o axé.
Veja a seguir os Estados que mais celebram o carnaval:
Rio de Janeiro
A folia carnavalesca carioca começa antes dos dias oficiais do carnaval. Já no mês de setembro começam os ensaios nas quadras das diversas escolas de samba da cidade.


No mês de dezembro a cidade já se agita com os denominados “ensaios de rua” e a mais nova criação: “ensaios técnicos”, que levam milhares de pessoas ao Sambódromo todo final de semana. Os desfiles oficiais são realizados durante a data oficial do carnaval.

Pernambuco
Milhares de pessoas saem pelas ruas de Olinda e Recife, a maioria fantasiada e ao som do frevo (ritmo marcante do Estado).


O carnaval de Pernambuco conta com dezenas de bonecos gigantes, os foliões são extremamente animados. Uma das grandes atrações é o bloco carnavalesco “Galo da Madrugada”.



Bahia
O carnaval baiano é, sem dúvida, um dos mais calorosos e animados do Brasil e do mundo. Em especial na cidade de Salvador, onde se localiza os três principais circuitos carnavalescos: Dodô, Osmar e Batatinha.
Por esses circuitos passam mais de 150 blocos organizados, cerca de 2 milhões de pessoas durante os dias de festa. Normalmente esses blocos se apresentam com os trios elétricos e com cantores famosos.

Texto original: http://brasilescola.uol.com.br/carnaval/carnaval-no-brasil.htm

E) MÚSICA
Escute a marchinha abaixo e complete os espaços da letra.

REFRÃO
Ô balancê balancê
Quero ________ com você
Entra na roda morena pra _______
Ô balancê balancê (2x)

______ por mim você passa
Fingindo que não me vê
Meu _______ quase se despedaça
No balancê balancê

REFRÃO

Você foi _____ cartilha
Você foi _______ ABC
E por isso eu sou a maior ______
No balancê balancê

REFRÃO

Eu levo a vida ________
Pensando só em ______
E o tempo _________ e eu vou me acabando
No balancê balancê

_______________________________________________________________________________

Respostas: 
B) 
b, c, d, a

C) 
1. carnis levale (do Latim) - deixa a carne ser levada.
2. a igreja dizia que antes da Quaresma deveríamos já deixar a carne de lado, mas todos pensavam que como já teriam que passar 40 dias sem beber e comer carne, preferiam aproveitar os 3 últimos dias antes da Quaresma para festejar.

E)
dançar, ver, quando, coração, minha, meu, maravilha, pensando, você, passa



sexta-feira, 10 de fevereiro de 2017

Learn Legal English Terms To Understand Law TV Series


You know when adults ask kids what they would like to be when they grow up? Well, I knew exactly the answer to this question.

As a child, I used to say I would to go to Law School and then become a diplomat. It turned out, I did neither of those things, but I have an unexplained passion for Law TV series.

For the last couple of months, I've been watching a TV series called The Good Wife and I can't get enough of it. Each episode is better than the previous one.

Knowing English is not enough to understand everything being said in this series, there are many legal terms you absolutely must know in order to be able to comprehend every detail of all the complicated cases they have to solve, so  I thought it would be useful to create a guide of legal English terms to understand law TV series or if you intend to go to law school in an English speaking country.


Legal English Terms Guide


  • to sue -  to take legal action against a person or organization, especially by making a legal claim for money because of some harm that they have caused you.
  • counselor -  used to address a lawyer:
  • prosecutor - a legal official who accuses someone of committing a crimeespecially in a law court
  • Your Honor - the way to address or refer to a judge
  • objection -  an objection to certain questions or testimony during a trial 
  • overrule -  to reject an attorney's objection to a question to a witness
  • sustain - to accept an attorney's objection to a question to a witness
  • affidavit - a written statement that someone makes after promising officially, to tell the truth. An affidavit can be used as proof in a law court.
  • alimony - a regular amount of money that a law court orders a person to pay to his or her partner after a divorce.
  • defendant - a person in a law case who is accused of having done something illegal
  • witness - a person who sees an event happening, especially a crime or an accident:
  • leading the witness - asking a question during a trial or deposition which puts words in the mouth of the witness or suggests the answer, which is improper questioning

To keep things real, I created a video with 7 scenes in which legal English terms are used in films, series or the news. Hope you like it!





quarta-feira, 25 de janeiro de 2017

Learn The Possessive Pronouns in Brazilian Portuguese

Hi everyone!

First of all, I'd like to apologize to my students of English because I haven't posted any English activities here in a long time. I promise the next post will be about English.

Since teaching Portuguese is something I have been doing for only a couple of years, there are many discoveries in the process and I can't wait to share them.

I was recently in Brazil in the state of Santa Catarina where lots of Argentinian people go to during the summer because Brazilian beaches are marvelous and it's not that far from Argentina. 
Anyways, I was talking to an Argentinian friend who is learning Portuguese and he said he had many questions he wished to ask me, but he didn't want to bother me on my vacation. I told him it was a pleasure to help him because teaching is my passion, so it doesn't feel like work.

His most difficult question was regarding the possessive pronouns. He didn't understand why we sometimes say "meu" and other times say "minha". I explained to him that in Portuguese the possessive pronouns usually agree with the object that is owned and I gave him a few examples:

Essa mochila é minha = This backpack is mine
Essa é a minha mochila = This is my backpack
Esse livro é meu = This book is mine
Esse é o meu livro = This is my book

Then, I told him that "mochila" is a feminine word, therefore we use the possessive pronoun in its feminine form - MINHA and that "livro" is a masculine word, so we use the possessive pronoun in its masculine form - MEU.

What I didn't tell him is that the possessive pronouns can also agree with the person who owns the object, so let me explain the whole story about the possessive pronouns in Portuguese!

1. They can agree with the person who owns the object.
2. They can agree with the object that is owned.

First, check out the table below to learn all the possesive pronouns.


Rule #1
The pronouns dele, dela, deles and delas are always used after the object that is owned and they agree with the with the person who owns the object.
Examples:

- Essa é a casa da minha mãe e do meu pai. Eu amo a casa deles. = That is my mother and my father's house. I love their house.
- Aquele é o carro da Cláudia. Eu gosta muito do carro dela. = That car is Claudia's car. I really like her car.
- Este é o filho do Marcelo. Ele é um menino muito legal. Todo mundo gosta do filho dele. = This is Marcelo's son. He is a very nice boy. Everybody likes his son.

Rule #2
All the other pronouns agree with the object that is owned.
Examples:

- Minha casa é verde e branco. = My house is green and white.
- Nossa casa é azul e branco. = Our house is blue and white.
- Meu carro é vermelho. = My car is red.
- Nosso carro é preto. = Our car is black.

Observations
I) The use of the articles a, o, as, os before the possessive pronouns is optional.
Examples:
- A minha mãe é maravilhosa. = My mom is wonderful.
- Minha mãe é maravilhosa. = My mom is wonderful.
- O meu pai é maravilhoso. = My dad is wonderful.
- Meu pai é maravilhoso. = My dad is wonderful.

II) The possessive pronouns seu, seus, sua, suas can be used to refer to your (yours), his, her (hers) and their (theirs) causing ambiguities, because you don’t know if the pronoun is referring to you or to other person.
Example:

- Maria não encontrou seu amigo. Maria did not meet your/her friend. 
(This sentence generates some confusion because you don’t know if the person is referring to your or her friend. If the person is referring to her friend is better to say:Maria não encontrou o amigo dela.  Maria did not meet her friend. )



quarta-feira, 14 de dezembro de 2016

Learn Brazilian Portuguese - Christmas Vocabulary


I believe it's extremely important to learn about the culture of the country where the language you are learning is spoken and since Christmas is coming I thought it would be nice to teach you some vocabulary related to Christmas in Brazilian Portuguese, so let's dig in.

First, you will listen to the vocabulary. Then, you will read a text about Christmas traditions in Brazil and finally you will answer some questions about the text.

Menino Jesus   
Peru/Chester 
Rabanada/fatia dourada
Tender
 
Bolinhos de Bacalhau
Papai Noel
Trenó

Árvore de Natal
Rena
Presépio
   

Tradições do Natal brasileiro

No Natal comemoramos o nascimento do menino Jesus, mas esse significado às vezes fica um pouco esquecido.
No dia 24 de dezembro à noite servem a ceia de Natal, que não pode faltar o peru, o chester, a rabanada, tender e bolinhos de bacalhau (herança portuguesa).
Outro costume do brasileiro no Natal é reunir a família para um grande almoço no dia seguinte com o que restou da noite anterior e acrescentando algumas coisinhas a mais. (Na minha família chamamos os restos de comida de "já te vi" porque já vimos essa comida na noite anterior)
Na madrugada do dia 24 para 25 as crianças ficam à espera do Papai Noel, que na sua imaginação, chega num trenó com nove renas e um saco vermelho grande com muitos presentes. Muitas crianças escrevem cartinhas para o Papai Noel.
Já é tradição dos Correios no Brasil escolher algumas cartinhas de crianças carentes e entregar pessoalmente o presente à criança que escreveu a cartinha.
Na época de Natal várias empresas se reúnem em algum restaurante, bar, casa de eventos para troca de presentes e brincadeiras de amigo secreto. Isso acontece também entre amigos.

Outra coisa muito comum no Brasil é montar árvores de Natal e Presépios de vários tamanhos e modelos, em igrejas, parques e nas casas.
No Brasil também é época de visitar abrigos de idosos, creches, orfanatos e albergues para levar comida, brinquedos ou apenas dar um abraço a quem não tem familiares por perto. No Natal as pessoas ficam mais sensíveis a trabalhos voluntários.
Responda às perguntas abaixo sobre o texto.
  1. O que não pode faltar na ceia de Natal no Brasil?
  2. Como o Papai Noel entrega os presentes para as crianças?
  3. Que outra atividade fazem os brasileiros na época do Natal?
Hope you've enjoyed the lesson. Feliz Natal!!


quarta-feira, 30 de novembro de 2016

Learn Brazilian Portuguese - Comparatives


As you probably already know I've been teaching Brazilian Portuguese for a while now and last week I was teaching a class and my student and I started talking about the differences between his country and Brazil.
Believe it or not, he had great things to say about Brazil. The foreigners who decide to learn Brazilian Portuguese see many excellent features in our country and that makes us realize how wonderful Brazil really is.

In order to make comparisons in a more accurate way in Brazilian Portuguese I taught him what you can see below:

Adjetivos: comparativo
O comparativo pode ser de igualdade, superioridade ou de inferioridade.

Igualdade
Superioridade
Inferioridade
tão + adjetivo + quanto
Ex: Ele é tão grande quanto seu apartamento
mais + adjetivo + (do) que
Ex: A cidade de São Paulo é mais rica (do) que a cidade de Salvador.
menos + adjetivo + (do) que
Ex: A região Sul é menos populosa (do) que a região Sudeste

Irregular
Os adjetivos irregulares são quatro, mas apenas na comparação de superioridade e inferioridade. São eles: bom, mau, grande e pequeno.


Singular                          Plural
bom(boa) ↠ melhor          bons (boas) ↠ melhores
mau (má) ↠ pior              maus (más) ↠ piores
grande ↠ maior               grandes ↠ maiores
pequeno(a) ↠  menor       pequenos ↠  menores

Exemplos:
  • Esse apartamento é melhor do que o outro, tem mais janelas e é mais iluminado.
  • O apartamento velho é pior do que esse, era muito escuro o apartamento velho.
  • O apartamento parece maior porque faltam móveis.
  • Essa cozinha é maior do que o nosso quarto.
  • O nosso quarto é menor do que a cozinha.

Use os comparativos de: superioridade (+), inferioridade (-), ou igualdade (=) dos adjetivos entre parênteses para completar as frases abaixo. Veja o exemplo e verifique as respostas ouvindo o áudio.

1)
- Este modelo novo de celular é muito completo. É mais completo que (+) o modelo anterior. (completo)
- Eu acho que esse é  __________ (+) do que o meu. (bom)

2)
- Que delícia de café! 
- Esse é o café Melita, ele é muito bom. Eu acho que é ________(+) o Santa Clara. (bom)

3)
- Este carro alemão é muito econômico, mas estou indecisa entre ele e um carro japonês. Qual é a sua opinião?
- Eu acho que o carro alemão é ________ (=) o japonês. (econômico)
- Neste caso, me decidirei pelo modelo ________ (-) dois. (caro)

4)
- Acho que a tablet é ________ (+) o notebook. (prática)
- Sim, porque seu tamanho é _______ (+) o notebook. (pequeno).


5)
- Esta blusa é a mais linda da loja. 
- Não acho, não. Esta aqui é ________ ela. (=) (bonita)

6)
- Que tal o sapato, ficou bom?
- Ficou muito apertado, por favor, traga-me um ________ (+)este aqui. (grande).

quarta-feira, 19 de outubro de 2016

Teachers Make Mistakes Too - Learn From Your Mistakes And Your Teachers' Mistakes Too



As a human being and as a teacher I have always strived for perfection, I believe I do that because I don't like disappointing people. As I write this article, I realize it's ridiculous to do anything just to please others rather than to make myself happy, so it's something I've got to work on.

I obviously know I am not perfect, neither as a teacher nor as a human being, but I HATE making mistakes, I punish myself when I make one. Then, I feel awful for punishing myself because I know better than this. I know mistakes are a part of life and are essential for any learning process.

I encourage my students to learn from their mistakes, and I try to make them understand that making mistakes doesn't mean they are dumb and that they are never going to learn. On the contrary, it means they are on the right path to learning.

A couple of years ago I created an online course on English for Traveling, and I uploaded some of the video lessons to Youtube. I got many positive comments, and in one of them, someone politely said I was mispronouncing a word. I checked the video, and it was true, I had made a mistake, and it was out there. I thanked the person who had made the comment, admitted my mistake and moved forward.

Then, a couple of weeks ago, I got a new comment, this time not polite at all about the mispronunciation of this word. I was mad about the comment because I had already been notified about my mistake and I had learned from it, but then I realized I had made another error: I should have corrected the video or even deleted it.

I thought about deleting the video, but it has over 20.000 views, and in my humble opinion it has helped more than made damage, so I didn't remove it. Instead, I have created a new video admitting and correcting my mistake. Now, I know this might not be the best solution, but it seemed like an opportunity, to be honest about my mistakes and hopefully help students understand they are totally allowed to make mistakes! What would you do if you were in my shoes? Would you delete the video and make a new and revised one?
If you got curious, here is the video in which I make this mistake.

And here is the video I have recently made correcting the mispronunciation.

I have to say I feel much better now about the whole thing and I hope people will understand though I am a teacher, I am going to make mistakes, and I promise that I will do my best not to punish myself for them and to learn from them.